تبلیغات
کامپیوتر - روابط عمومی الکترونیک

روابط عمومی الکترونیک

نویسنده :سهراب
تاریخ:28 آذر 89-06:12

با شروع هزاره سوم، سازمان ها و جامعه ایران در آستانة ورود به جامعه اطلاعاتی هستند؛ جامعه ای که در آن بر اثر تغییرات و نوآوری های تکنولوژیکی، ارتباطات و اطلاع رسانی و ارایة خدمات سرعت بالایی پیدا کرده و این نوآوری ها باعث ایجاد چالش ها و فرصت هایی برای سازمان ها و بویژه روابط عمومی ها در خصوص چگونگی ارتباط با محیط و ایفای نقش های موثر در درون و برون سازمان و ضرورت هماهنگ ساختن سازمان با تغییرات محیطی شده است.
روابط عمومی در جامعه اطلاعاتی باید در سازمان حضوری قدرتمند و مؤثر داشته باشد تا بتواند مدیریت را در تصمیم گیری ها و استراتژی های سازمان در قبال محیط و مخاطبان یاری رساند و وی را از اهمیت ارتباط دوسویه با محیط، ارزیابی سازمان از نظر مخاطبان ، ضرورت مخاطب محوری در سازمان، تطبیق برنامه ها و سیاست های سازمان با گرایش ها و خواسته ها و نیازهای مخاطبان، آگاه کند.
تحولات ناشی از پیشرفت فنآوری اطلاعات و ارتباطات، مفهوم بسیاری از پدیده ها از جمله "روابط عمومی" را دستخوش دگرگونی ساخته و تاثیرپذیری از فنآوری های نوین ارتباطی عصر جدیدی را در تاریخ روابط عمومی ایجاد کرده و بستر شکل گیری روابط عمومی الکترونیک را فراهم ساخته است.
باید پذیرفت که در شرایط کنونی جامعه، توسعه ی روابط عمومی الکترونیک نه تنها یک ضرورت، بلکه یک الزام غیر قابل انکار است که خواسته یا ناخواسته باید به سوی آن برویم.
روابط عمومی ها به دلایل مختلف باید بتوانند گام به گام و در عین حال با سرعتی قابل قبول، روش های سنتی را کنار گذاشته و با استفاده از ابزار روابط عمومی الکترونیک، وظایف خود را انجام دهند و یا تلفیقی از روابط عمومی سنتی و الکترونیک را بکار گیرند؛ چرا که مخاطب امروز با مخاطب دیروز متفاوت است. مخاطبان امروزی، خود به دنبال اطلاعات رفته و منتظر دریافت اطلاعات از دیگران نیستند، بنابراین روابط عمومی ها باید بتوانند با استفاده از شیوه های نوین، اطلاعات لازم مخاطب را در سریع ترین زمان ممکن در اختیار وی قرار دهند.
حجم وسیع اطلاعات و داده های گسترده که هر روزه نیز بر میزان آن افزوده می شود، یکی دیگر از الزامات حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک محسوب می شود، چرا که روش های سنتی قادر به دسته بندی و ایجاد امکان دسترسی به حجم بالای داده های سازمان های اجتماعی، اقتصادی فرهنگی و خدماتی نیستند و تنها روابط عمومی الکترونیک می تواند با استفاده از فناوری های نوین این علم، این مشکل را مرتفع کند.
عصر ارتباطات و اطلاعات، شرایط بین المللی و بهره گیری از رایانه و اینترنت در معادلات بین المللی، دیگر ضرورت اجتناب ناپذیر پرداختن به روابط عمومی الکترونیک است، به گونه ای که دیگر نمی توان اطلاعات دنیا را از طریق اینترنت دریافت کرد و با روش های سنتی و معمول به آن ها پاسخ داد. در چنین شرایطی تنها از طریق روابط عمومی الکترونیک، تعامل با کشورهای دنیا قابل توسعه بوده و می توان به آن عمق بخشید.
در این جا باید یادآور شد، حرکت آزاد اطلاعات و آگاهی رسانی همگانی و توسعه انسانی، قدرت بخشی مردم و مشارکت بیشتر آن ها در فرایند تصمیم سازی، کاستن از تنش ها و مخاصمه های قومی، منطقه ای و بین المللی، ارتقای سطح سواد عمومی و ... نتیجه بهره گیری صحیح از فنآوری های نوین اطلاعاتی (IT) است.
اما شاید عمدهترین سؤالات ما در عصر اینترنت این باشد که چگونه میتوانیم در جهت اهداف روابط عمومی از سرویسهای الکترونیک استفاده کنیم و مهم تر این که چگونه میتوان توسط این سرویس ها ارتباط مشتری و یا مخاطب را با روابط عمومی برقرار کرد.
در این راستا باید نکات زیر را مد نظر قرار دهیم؛
1) نوع جدیدی از مخاطبان با رسانههای الکترونیک در حال شکل گیری هستند.
2) روابط عمومی به گونهای فزاینده در حال تغییر و گسترش است.
3) روابط عمومیها از ارتباط مستقیم به ارتباط از طریق تکنولوژی ارتباطات روی میآورند.
4) تکنیکهای جدید, مناسبات ارتباطی میان روابط عمومی ها و مخاطبان آن ها را تغییر خواهد داد, اما پیامرسانی یک مسوولیت مداوم برای روابط عمومیها باقی خواهد ماند.
با ورود به دنیای جدید که در آن اینترنت حرف اصلی را میزند، روابط عمومی مسوولیتهایی تازه مییابد که عمده ترین آن ها به شرح زیر است؛
1) اطلاع یابی که در این مرحله تهیه و تولید اطلاعات انجام میگیرد.
2) اطلاع شناسی که مرحله تدوین و تنظیم اطلاعات است.
3) اطلاع رسانی که مرحله توزیع و تبیین اطلاعات است.
یکی دیگر از دلایلی که باعث پرداختن به این بحث می شود، آن است که روابط عمومی الکترونیک، سازمان ها را از قید و بند محدودیت های زمانی و مکانی رها ساخته و به توسعه ی روابط عمومی و در نهایت به توسعه ی کشور کمک خواهد کرد.
البته نباید از نظر دور داشت که بحث آموزش در روابط عمومی آن هم در چنین شرایطی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برگزاری دوره های آموزشی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و همایش های علمی منطقه ای، ملی و بین المللی با استفاده از حضور اساتید مجرب و موفق در این عرصه می تواند شرایط مساعدتری را برای پذیرش این تغییر و ایجاد انگیزه های بیشتر در مدیران، دست اندرکاران و متولیان روابط عمومی در کشور مهیا نماید. البته در این حوزه نیز مانند سایر حوزه ها در بهره گیری از تکنولوژی های روز دنیا با تأخیری قابل تأمل نسبت به کشورهای توسعه یافته مواجه هستیم و باید در این مسیر با سرعت بیشتری گام برداریم. هر چند که اقدامات صورت گرفته در این عرصه مانند برگزاری همایش های بین المللی، وبلاگ ها و پایگاه های تخصصی روابط عمومی را می توان برای شروع حرکت به سمت روابط عمومی الکترونیک، مناسب و مفید ارزیابی کرد.
با توجه به مطالب ارایه شده، چنین به نظر می رسد که روابط عمومی الکترونیک، از ضرورت های اجتناب ناپذیر دولت الکترونیک بوده و روابط عمومی است که می تواند و باید زمینه های لازم و بسترسازی مناسب را برای تحقق دولت الکترونیک فراهم نماید؛ چراکه هر گونه بی توجهی نسبت به تربیت شهروند الکترونیک، باعث خواهد شد انرژی و هزینه های مربوط به ایجاد دولت الکترونیک هدر رفته و آن را با شکست مواجه کند.
با این همه، روشن است که نیاز به توسعه آموزش و تربیت شهروند الکترونیکی، به اندازة ایجاد زیرساخت های ارتباطی برای توسعه IT در کشور از اهمیت برخوردار است و اهمیت بخشی به روابط عمومی الکترونیک از سوی دولت مردان و سیاست گزاران عرصه روابط عمومی، می تواند این شرایط را تسهیل نماید.

نوع مطلب : فناوری اطلاعات 

داغ کن - کلوب دات کام
نظرات() 
What is limb lengthening surgery?
1 مهر 96 16:33
I think this is one of the so much significant
information for me. And i am glad reading your article.
But should remark on some normal things, The
web site style is ideal, the articles is really nice : D.
Good task, cheers
What makes you grow taller during puberty?
30 مرداد 96 07:23
I'm not sure why but this website is loading extremely slow for me.
Is anyone else having this issue or is it a problem on my end?
I'll check back later and see if the problem still exists.
godlybabe6061.exteen.com
31 تیر 96 10:54
Hmm it looks like your blog ate my first comment (it was extremely
long) so I guess I'll just sum it up what I wrote and say,
I'm thoroughly enjoying your blog. I too am an aspiring blog writer but I'm still new to everything.
Do you have any helpful hints for novice blog writers?
I'd really appreciate it.
http://didacticcomplem44.jigsy.com
18 خرداد 96 20:33
Hola! I've been following your web site for a while now and finally got the courage to go ahead
and give you a shout out from New Caney Texas! Just wanted to
tell you keep up the great work!
http://foregoingdealer1.jimdo.com/2015/07/06/hammer-toe-surgical-treatment
12 خرداد 96 21:52
When some one searches for his essential thing, so he/she needs to be available that in detail, thus that thing is maintained over here.
marylinmilbury.blog.fc2.com
3 خرداد 96 17:53
excellent submit, very informative. I ponder why the opposite specialists of this
sector don't understand this. You should proceed your writing.
I'm sure, you have a great readers' base already!
louisweichbrodt.hatenablog.com
21 اردیبهشت 96 21:20
What a data of un-ambiguity and preserveness of
precious familiarity about unpredicted emotions.
BHW
7 اردیبهشت 96 00:45
It's perfect time to make some plans for the future and it's time to be happy.
I have read this post and if I could I desire to suggest you few interesting things or tips.

Perhaps you can write next articles referring to this article.

I want to read even more things about it!
manicure
3 اردیبهشت 96 00:18
You actually make it seem so easy with your presentation but I find this
matter to be really something which I think I would
never understand. It seems too complicated and extremely broad
for me. I'm looking forward for your next post, I'll
try to get the hang of it!
manicure
2 اردیبهشت 96 06:16
Hello my loved one! I wish to say that this article is amazing, nice written and include almost all important
infos. I'd like to look more posts like this .
manicure
22 فروردین 96 20:08
It's very trouble-free to find out any topic on net as compared to textbooks, as I found this piece
of writing at this web page.
manicure
21 فروردین 96 22:12
Hello to all, it's actually a fastidious for me to pay a visit this web page, it
includes precious Information.
manicure
21 فروردین 96 05:58
Hi, always i used to check website posts here in the early hours
in the morning, since i like to find out more and more.
manicure
15 فروردین 96 10:05
Informative article, exactly what I needed.
BHW
11 فروردین 96 19:21
Have you ever thought about writing an e-book or guest authoring on other websites?
I have a blog centered on the same ideas you discuss and
would love to have you share some stories/information. I know my visitors would enjoy your work.
If you are even remotely interested, feel free to shoot me an email.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر